Google Analytics 4

Google Analytics 4

Google’ın 2020’de yayınladığı Google Analytics G4 şirketlerin pazarlama stratejilerinin performansını değişen standartlarla ölçmek ve hedef kitle davranışını daha iyi göstererek işi büyütmek için duyurdu.

 

Google, yaptığı son güncellemenin duyurmasıyla birlikte, pazarlama raporları oluşturmak ve kullanıcı etkileşimlerini incelemek artık kullanımdan kaldırılmak üzere.

 

Yeni değişikliği kabul etmek kullanıcılar ve şirketler için ilk başta zor gibi görünse de, zamanla pazarlama stratejilerini geliştirip iyileştirmek için yenilikçi yolları tek tek keşfedip, uygulanabilir.

Google Analytics 4 (G4) Nedir?

Google Analytics 4;

  • Bir veri silme sistemini kullanır,
  • Veri saklama süresini yalnızca 2 aylık varsayılan olarak uygular,
  • Kullanıcıların IP adresini veritabanında saklamaz.

Google Analytics’in son güncellemesi olan Google G4, 2019’da duyurulmuştu. Temelde pazarlama stratejilerinin performansını ölçüp, değişime ayak uydurmak adına standartları karşılamak ve hedef kitlenin davranışını daha iyi temsil ederek işletmeleri büyütmeyi amaçlar.

GA4, müşteri tercihlerindeki ve geleceğe yönelik pazar stratejilerindeki değişiklikleri işlemek ve çeşitli veri metriklerini toplamada müşterilerine esneklik sağlamaktadır.Kullanıcıların web sitesi ve uygulamalarla olan etkileşimlerini, içgörü elde etmeyi ve veriye dayalı kararlar vermeyi kolaylaştırarak, bunları bir bütün halinde görmelerine olanak sağlar.

 

Kullanıcıların gözden kaçırdığı dönüşümler ve kullanıcı davranışlarında elde edilen bilgileri en doğru sonuca ulaşmak için Google’ın makine öğrenimi teknolojisini kullanan GA4 kendini sürekli canlı tutarak, öğrenen sistemiyle sistem değişikliği durumlarında bile kullanıcılarının trendde olmasına olanak sağlamaktadır. Makine öğrenimi sayesinde satın alma olasılığı yüksek yeni kitleleri hızlı bir şekilde oluşturarak pazarlama faaliyetlerini geliştirmek için ihtiyaç duyulan önerileri oluşturur.

Google Universal 3 kapanıp, GA4 tüm işletmeler için zorunluluk haline gelene kadar daha zaman olsa da bu zaman içerisinde beklememek gerekiyor. Çünkü;

  1. Universal Analytics çevrimdışı faaliyetler gösterdiği için GA4’e geçiş yapılmazsa bugüne kadar elde edilen tüm veriler kaybedilir.
  2. Daha fazla içgörü ve metrik sunduğu için işletmeler için daha yararlıdır.




Google Analytics 4 (G4) Nedir?

Google Analytics 4, mevcutta kullanılan Universal Analytics’ten farklı olarak olaya bağlı bir sistem geliştirmiştir. G4’te dijital pazarlama metriklerini ayarlamak ve veri toplamayan bir modeli benimsemiştir.

Google’ın yaptığı açıklamaya göre Universal Analytics 1 Temmuz 2023 tarihinden itibaren artık kullanılmayacak olup, tüm işletmeler Google Analytics 4’e geçmek durumunda kalacaktır. Universal Analytics 360 kullanan işletmelere ise verilerini işlemeye 1 Ekim 2023 tarihine kadar devam edecektir.

Google Analytics 4’ün en önemli özelliklerinden birisi ‘çerezsiz izleme’dir. Kişiler genellikle çerezler olmadan metrikleri nasıl takip edeceğini merak ediyor. Olaya bağlı bir sistem geliştiren GA4 çerezlerde kullanılan tanımlama bilgileri yerine tıklamalar, dönüşümler ve sayfa yüklemeleri gibi etkileşimlere bakarak bunları etkinlik olarak bildirir.

Günümüzde ‘veri gizliliği’ hakkında bir sürü tartışma, dava sürerken GA4 müşterilerini düşünerek Avrupa Birliğinin Genel Veri Koruma Yönetmeliği (GDPR) ve Kaliforniya Tüketici Gizliliği Yasası (CCPA) gibi gizlilik yasalarıyla daha uyumludur. 



Google Analytics 4, mevcutta kullanılan Universal Analytics’ten farklı olarak olaya bağlı bir sistem geliştirmiştir. G4’te dijital pazarlama metriklerini ayarlamak ve veri toplamayan bir modeli benimsemiştir.

Google’ın yaptığı açıklamaya göre Universal Analytics 1 Temmuz 2023 tarihinden itibaren artık kullanılmayacak olup, tüm işletmeler Google Analytics 4’e geçmek durumunda kalacaktır. Universal Analytics 360 kullanan işletmelere ise verilerini işlemeye 1 Ekim 2023 tarihine kadar devam edecektir.

Google Analytics 4’ün en önemli özelliklerinden birisi ‘çerezsiz izleme’dir. Kişiler genellikle çerezler olmadan metrikleri nasıl takip edeceğini merak ediyor. Olaya bağlı bir sistem geliştiren GA4 çerezlerde kullanılan tanımlama bilgileri yerine tıklamalar, dönüşümler ve sayfa yüklemeleri gibi etkileşimlere bakarak bunları etkinlik olarak bildirir.

Günümüzde ‘veri gizliliği’ hakkında bir sürü tartışma, dava sürerken GA4 müşterilerini düşünerek Avrupa Birliğinin Genel Veri Koruma Yönetmeliği (GDPR) ve Kaliforniya Tüketici Gizliliği Yasası (CCPA) gibi gizlilik yasalarıyla daha uyumludur. 



Google Analytics 4 Nasıl Kurulur?

Google Analytics 4’ü düzenleyici veya yönetici olarak kullanmaya başlamanın üç tane yolu bulunmaktadır.

1. Google Analytics 4 Veri Toplama İlk Kez Ayarlayın

Analytics ilk kez kullanılacaksa, web sitesi ve/veya uygulamalar için bu yöntem kullanılmalıdır. Bu yöntemle işletmeler kendilerine Google Analytics kodu ve bir veri akışı da ekleyebilirler.

Henüz bir hesabı olmayanlar için; bir Google Analytics hesabı oluşturarak başlanabilir. Hesabı olanlar için ise Google Analytics 4 oluşturma adımlarına geçilmesi gerekmektedir.

Adım adım gitmek gerekirse;

  • Google Analytics konsolunda oturum açıldıktan sonra, sol bölmenin alt kısmındaki ‘Yönetici’ bölümü seçilir.
  • Hesap Oluştur’a tıklanır.



Kullanılması istenen hesap için tercih edilen ad girilerek, Google ile hangi verileri paylaşıldığını kontrol etmek için veri paylaşım ayarları yapılandırılır.

Hesap yeni oluşturulduğu için ilk mülkü de eklemek için ‘İleri’ye tıklayın.

Bir özellik oluşturmak için;

  1. Zaten mevcutta bir hesap varsa Yönetici sayfasından Mülk Oluştur’a tıkla. Yeni bir hesap oluşturmaya devam ediliyorsa, istenilen mülk adını girerek raporlama, saat dilimi ve para biriminin seçilmesi gerekiyor. Bu ayrıntılar daha tekrardan Yönetici sayfasında düzenlenebilir. 

Daha sonra sektörü seçmek için İleri’ye tıkla.

Oluştur butonuna tıklayarak, Hizmet Şartları ile Veri İşleme Değişikliğini kabul edin. Ardından, hangi platformdan veri toplanacağını belirlenmesi gerekmektedir. Bunu da aynı sayfa içinden gerçekleştirebilirsiniz.

Web sitenize veya mobil uygulamanıza veri akışı ekleme ve web siteleri için veri toplamayı ayarlamayla ilgili diğer adımlar için burayı okuyun.



2. Google Analytics 4'ü Universal Analytics Olan Bir Siteye Eklenmesi

Mevcutta bulunan Universal Analytics mülküyle birlikte veri toplayan Google Analytics 4 mülkü oluşturmak için, GA4 Kurulum Asistanı kullanılabilir.

Bu süreç içerisinde hem GA4 hem Universal Analytics’in ikisine birden erişilebilirken, Universal Analytics mevcut durumda veri toplamaya devam eder. 

 

  1. Yönetici sayfasında istenilen hesap seçilir,
  2. Mevcutta veri toplayan Universal Analytics mülkü seçilir,
  3. GA4 kurulum yardımcısına tıklanır,
  4. ‘Yeni bir Google Analytics 4 mülkü oluşturmak istiyorum’ bölümünün altından ‘Başlayın’ butonuna basılır.
  5. Web sitesinin şu anda nasıl etiketlendiğine bağlı olarak bu seçeneklerin yer aldığı bir ‘Yeni bir Google Analytics 4 mülkü oluşturun’ ekranı açılır.

Durumu en iyi tanımlayan seçeneği belirlemek için “Bir Google etiketi oluşturun” sayfasına devam etmeniz ve yeni GA4 mülkünüzü oluşturmayı tamamlamak için bu talimatları uygulanması gerekmektedir.

Mülk oluşturma, Analytics’in mevcut Universal Analytics etiketlenmesini, GA4 mülkü için yeniden kullanabileceği ve Universal Analytics ile GA4 mülkler arasında bağlı bir site etiketi oluşturabileceği anlamına gelmektedir.

Yeni bir GA4 mülkü oluşturulduktan sonra, Google Analytics 4 Mülk Kurulum Asistanı sayfasının üst kısmında “Mülklerinizi başarıyla bağladınız” ifadesini görülecektir.

GA4 mülkünüzün adını unutmayarak, yeni mülkün kurulumunu tamamlamaya yönelik önerileri görüntülemek için ‘GA4 mülkünüzü görün’e tıklayın.

Verilerin Google Analytics 4’te görünmesi 30 dakika kadar sürebilir. 

3. Google Analytics 4'ü bir Web Sitesi Oluşturucu Platformuna veya İçerik Yönetim Sistemine (CMS) Ekleme

Web sitesi GoDaddy, HubSpot ve WordPress gibi CMS kullanarak oluşturulduysa, bu yöntemin kullanılması gerekmektedir.

 

Bu yöntemi kullanma hakkında daha fazla bilgi edinmek için her platform için GA4’ü kurma talimatlarını oku. 



  1. Mülk seçiciyi açmak için Analytics logosunun yanı sıra mülkünüzün adının yanındaki aşağı oku tıklayın.
    1. Özellik türünü belirlemek için özellik adının altındaki sayıya bakın.
    • Universal Analytics mülk kimlikleri UA ile başlar ve bir sayıyla (UA-XXXXXXXXX-1) biter.
    • Google Analytics 4 mülk kimliklerinde yalnızca sayılar bulunur (XXXXXXXXXX).

Google G4 ile ilgili daha fazla bilgi almak için bize ulaşın.



 

Tags :
Blog

Google Analytics 4’ü düzenleyici veya yönetici olarak kullanmaya başlamanın üç tane yolu bulunmaktadır.

Related Post

SEO Nedir?

Influencer Marketing SEO Nedir? YazılarSEO Nedir? Merve Eren 21 Nisan 2025 Dijital ile...

Google Analytics 4

Google Analytics 4 Merve Eren 30 Kasım 2023 Google Analytics 4 Google’ın 2020’de...